giovedì 25 settembre 2008

"Το ξύλο βγήκε απ'τον παράδεισο"

Η ιδέα...
Ο παλιός καλός ελληνικός κινηματογράφος μπορεί να μας δώσει εξαιρετικό και ιδιαίτερα πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό. Ξεκινάμε λοιπόν με θέμα πάντοτε επίκαιρο: η επιβολή πειθαρχίας στην τάξη!

Η υπόθεση...
Στην κλασική, πλέον, ελληνική ταινία «Το ξύλο βγήκε απ΄τον Παράδεισο» (1959) του Αλέκου Σακελλάριου η Αλίκη Βουγιουκλάκη δίνει ρεσιτάλ στο ρόλο της κακομαθημένης πλουσιοκόρης που στο πρόσωπο του ωραίου και νέου καθηγητή της (που ενσαρκώνει ο Δ.Παπαμιχαήλ) βρίσκει το δάσκαλό της (και στον έρωτα). Για να συμβεί αυτό όμως μεσολαβούν πολλά... χαστούκια και άλλα ευτράπελα. Ένα από αυτά και η σκηνή με τον αμίμητο Διονύση Παπαγιαννόπουλο στο ρόλο του καθηγητή που προσπαθεί μάταια να επιβάλει την τάξη...



Δραστηριότητες κατανόησης
Οι μαθητές βλέπουν το βίντεο 2-3 φορές χωρίς κανένα σχόλιο.
Ανάλογα με τις αντιδράσεις τους κατευθύνουμε τη συζήτηση.
Έγινε κατανοητό από όλους; Πώς τους φάνηκε; Αστείο; Περίεργο; Αδιάφορο; Γνωρίζουν τους πρωταγωνιστές; Γνωρίζουν άλλες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου; Ποιές; Σχολιασμός της διδακτικής μεθόδου που ίσχυε στα ελληνικά σχολεία την εποχή της ταινἰας. (Καταιγισμός ιδεών).

Στη συνέχεια εστιάζουμε την προσοχή σε επιμέρους στοιχεία.
Ποια είναι η «προστακτική» που ακούγεται ιδιαίτερα στο απόσπασμα που μόλις είδαν;
(κάτσε κάτ!) Οι μαθητές ενθαρύνονται να αναγνωρίσουν τη χρήση της έκφρασης «κάτσε κάτ»στο απόσπασμα της ταινίας που μόλις είδαν. (Προσοχή επιλεκτική).

Εντοπισμός και αναγνώριση όλων των «προστακτικών» που ακούγονται στο απόσπασμα.
Κατόπιν διανέμεται στους μαθητές μια φωτοτυπία με ασκήσεις.

Στο τέλος της ώρας μπορούμε να προτείνουμε στους μαθητές ένα παιχνίδι ρόλων. Επιλέγουμε τον πιο κατάλληλο από τους μαθητές και του δίνουμε το ρόλο του καθηγητή, ενώ οι υπόλοιποι είναι οι μαθητές ενός κολλεγίου όπως αυτό της ταινίας (κακομαθημένα πλουσιόπαιδα χωρίς κανένα σεβασμό για το λειτούργημα του εκπαιδευτικού).

Ο «καθηγητής» έχει 3 λεπτά για να επιβληθεί στην τάξη του. Για να το πετύχει αυτό θα πρέπει να επινοήσει ένα λόγο για τον οποίο οι «μαθητές»του, παρόλο που το κουδούνι έχει χτυπήσει, πρέπει να τον ακούσουν για άλλα 3 λεπτά!
Από την πλευρά τους οι «μαθητές», αν δεν βρίσκουν άξια προσοχής τα λόγια του καθηγητή τους, έχουν το δικαίωμα να αδιαφορήσουν, να μιλήσουν μεταξύ τους, να κοιτάζουν έξω απ΄το παράθυρο ή ό,τι άλλο προκύψει (στα πλαίσια πάντα της κόσμιας συμπεριφοράς).

Στην Ιταλία υπάρχει ένα παρόμοιο τηλεπαιχνίδι (La Corrida, Canale 5).





Nessun commento: